søndag 8. januar 2012

Nytt år, ny kaffe

Hvor viktig er kaffe for deg? Er du avhengig av en kopp eller tre for å komme igang om morgenen? Drikker du hva som helst så lenge det inneholder nok koffein eller vet du akkurat hva du vil ha i koppen? Selv er jeg glad i kaffe, og dagen starter først ordentlig idet jeg får kaffekruset i hånda på vei til jobben, som vanlig et par minutter for seint ute. Jeg kan godt kjøre omveier for god kaffe og er sær nok til å ta meg meg presskanne på stranda, i påsken. Men jeg kan også gå en dag uten kaffe.

Hjemme har vi ingen kaffemaskin. Vi sverger til de gode, gamle Bialetti-kannene, og kaffen males i en enkel kaffekvern fra Krups. Helst foretrekker jeg mørkbrent kaffe med fyldig smak av tobakk, sjokolade og nøtter. Florale kaffetyper med høy syrlighet er ikke min greie, og favoritten er Stockfleths sin India Badra. Ved siste påfyll der fikk jeg imidlertid beskjed om at den nå går ut av sortimentet og sannsynligvis ikke er å få igjen før neste høst. Pokkern. Jeg mener fjernt å huske en tilsvarende identitetskrise i fjor vinter. Men vi kom oss da gjennom det også, og Stockfleths hoster helt sikkert opp et ok alternativ. Inntil da har jeg hamstret litt India Badra og får nyte den så langt den rekker, før jakten på ny favoritt begynner.

2 kommentarer:

Siri sa...

Jeg er nok litt sær på kaffen, dog i lavere prissjikt. Jeg vil ha Zoega, grønn pakke og har en 1-kopps presskanne fra Bodum som er et akkurat passe stort krus hver morgen. Nå har jeg også anskaffet meg (les: grint meg til) en nespresso og smaker meg gjennom alternativene før jeg anskaffer dyre kapsler.

Jeg har også kolbe og elsker den, men bruker den for lite...
http://www.bodum.com/no/en-us/shop/detail/1208-01/?navid=87
ser på sidene deres at den er utgått. Det var en designhype på 50-tallet og besteforeldrene mine hadde og jeg er så glad for å ha en sånn; god kaffe og gode minner :-)

Anonym sa...

Klarer meg uten kaffe sånn til vanlig, men denne uke driver jeg opplæring og kommer nok til å drikke mange mange liter.

Og så smaker det jo godt da... ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails