lørdag 21. januar 2012

Dronning Maud-fromasj

Etter noen år i Oslo fikk jeg høre noen snakke om Haugesunds-dessert og ble rimelig nysgjerrig. Dette hadde jeg aldri hørt om før, og for en som kommer derfra, burde jo dette være kjent? Kjappe undersøkelser viste imidlertid at det de egentlig snakket om var Dronning Maud-fromasj, og det er en dessert jeg er godt kjent med.


Desserten ble kreert av slakter Haaland til ære for Dronning Maud da hun og Kong Haakon skulle besøke Haugesund i løpet av kroningsferden i 1906. Såvidt jeg vet, så kom kongen alene og Maud fikk aldri smake desserten, men den ble likevel en suksess som lever i beste velgående. Jeg mener, eggedosis, kremfløte, portvin og mørk sjokolade - what's not to like? Avholdsvarianter finnes, da gjerne med en liten dæsj appelsinjuice i som min mormor gjorde hvis hun skulle slå ut håret, men den er absolutt best med portvin i. Helst lys portvin, for da blir den renere på farge, men vanlig rød portvin går også helt utmerket. Det er tross alt ikke snakk om mengder.


Per person trenger du:
  • 1 eggeplomme
  • 1 ss sukker
  • 1 dl kremfløte
  • 1 plate gelatin
  • ca 0,1 dl portvin
  • revet mørk sjokolade
  • litt kokende vann til å løse opp gelatin

Pisk eggedosis av eggeplommer og sukker, og legg gelatinplatene i bløt i kaldt vann. Stivpisk kremfløten og bland forsiktig i eggedosisen. Skvis litt vann ut av gelatinplatene og tilsett dem én og én i bittelitt kokt vann mens du pisker godt slik at de løser seg opp. Ha så portvinen i gelatinblandingen og tilsett denne blandingen i eggedosiskremen i en tynn stråle mens du rører hele tiden. Ikke rør for hardt, for da slår du ut luft av kremen, men nok til at gelatinblandingen fordeler seg i hele kremen og ikke klumper seg. Jeg bruker en stor, litt myk ballongvisp til dette.

Legg lagvis i en glasskål med revet mørk sjokolade mellom lagene. La stivne et par timer og server. Porsjonen over består av 14 eggeplommer, 14 dl kremfløte og en raus mengde portvin, og skal bli med meg i 40-årsdagen til en god venninne i kveld.

4 kommentarer:

Siri sa...

Dette har vært desserten julaften gjennom hele min barndom, og er det ennå. Og hos oss kalles den også bare for Haugesundsdessert, ja. :-)

Åpent^hus sa...

yumm!

riktig god helg til rugekassa ;)

Helene sa...

Det er så godt :). Må ha.

lirosa sa...

Ser nydelig ut, og så skulle jeg gratulere deg med seieren i nyttårsmatutfordringen på Matbloggsentralen, og nå også som Ukens MatBlogger. Skikkelig Festilig. Ha ei flott uke:-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails