fredag 2. desember 2011

Pølsemaker, pølsemaker, hvor har du gjort av deg?

foto: Dons Signe Margrethe, Aftenposten

En skal alltid være litt forsiktig med å utrope byens beste av noe som helst, men når det kommer til hvem som har Oslos beste pølser, så finnes det bare én kandidat: Strøm-Larsen på Torshov. Der driver fjerde generasjon byens beste pølsemaker og kjøttforretning.

Idet du beveger deg oppover Vogts gate, kjenner du at du nærmer deg. Den umiskjennelige, forlokkende lukta av nyrøkte pølser finner deg før du finner den, og deretter er det bare å følge lukta. Eller køen, hvis du er så uheldig å først komme på at du vil kjøpe julematen der siste uka før jul. Da snakker vi 4 timers køer som normalt skulle tyde på matmangel og rasjonering. Likevel går folk hit. Midt i verste julestria. Undrer en seg over dette, så er det det sikreste tegnet på at en aldri har smakt julepølsene og sosissene deres, som selvsagt kan kjøpes både rå og ferdig kokt. Og en forvillet vestlending vet at her får en også ordentlig pinnekjøtt, røkt eller urøkt. Korte eller lange pinner, oppskåret der og da.

Kjøttdisken utenom pølsene står ikke tilbake for noen av byens andre slaktere. Mindre alligator, struts og vaktler enn hos visse andre. Dette er stedet for svinenakke med eller uten bein i akkurat så store stykker som du ønsker det, for oksehaler, margbein og mørkerøde, myke, perfekt marmorerte entrecoter.

Jeg tror dessverre at Strøm Larsen ikke bare er byens beste, men også siste pølsemaker. Det er synd og et lite paradoks at slike håndverk dør ut i en tid hvor mat fra bunnen og det å være opptatt av råvarene har fått en ny renessanse. Eller kanskje er det slike trender som redder de få som er igjen?

Selv fryder jeg meg hver gang jeg besøker denne butikken som har vært i hendene på en og samme familie siden 1904. Hvor det myldrer av folk både foran og bak disken, hvor du kan få hva det skulle være og gjerne et godt råd eller to med på kjøpet. Og alltid kommer ut med et par pølser ekstra, uansett hva som opprinnelig stod på handlelista. Det er helt ok.

1 kommentar:

Heidi sa...

Må si meg helt enig med deg; Strøm Larsen er den absolutt beste kjøttforetningen i Oslo. Den leverer det man vil ha uten å henge seg på trender og fancy produkter. Jeg er så heldig å ha vokst opp på Torshov, og da var det helt klart obligatorisk å handle hos Strøm Larsen. De gangene jeg er i Oslo forsøker jeg å få en tur innom for å kunne trekke inn den deilige lukten og for å kjøpe noen av de deilige pølsene deres.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails