mandag 15. august 2011

Ramsløkpuré

Ramsløk er en viltvoksende løkplante med store grønne blader som egner seg ypperlig i matlaging. Dessverre vokser det ikke ramsløk her jeg bor, men i skogholtet nedenfor barndomshjemmet mitt er hele bakken dekket. Min snille mamma plukket ramsløk der i vår, grovhakket og frøs ned, og jeg fikk et par glass med meg hjem fra ferie.


Ramsløken tinte selvsagt på vei hjem, så jeg valgte å lage ramsløkpuré. Tint ramsløk ble helt i blenderen sammen med litt maldonsalt og akkurat nok olje til at det ikke pakket seg i bunn av blenderen, men heller ikke ble rennende. Jeg brukte en blanding av solsikkeolje og god olivenolje. Ettersom jeg ikke hadde små glass, valgte jeg å fryse ned i isterningformer. Når frossen, samler jeg terningene i en liten boks og har akkurat passe mengde til bruk når jeg trenger det, for eksempel som tilsetning i aioli.

Ramsløk er en vårplante, og best resultat får en selvsagt om bruker ferske blader. Har en ikke mulighet for det, er imidlertid ikke noen glass fra mammas fryser å forakte.

4 kommentarer:

SuperMona sa...

Smart!
Husker du hvilken type ramsløk på glass fra Bondens marked som var god?

Elisabeth sa...

Ja, den gode er fra Nøring, på sekskantet glass med rød etikett. Tror imidlertid ikke den er å få kjøpt på Bondens marked til vanlig. Den de selger der syntes jeg smaker tørket gress. Nøring sin ble imidlertid solgt på Matstreif i fjor.

Hvis du har tålmodighet til fryseren gjør jobben, kan jeg sprette ut noen ramløkshjerter og tusle over gårdsplassen. Så har du hvertfall fram til Matstreif :)

SuperMona sa...

Sier så klart ikke nei takk :)

Elisabeth sa...

Ramsløk coming up! :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails