onsdag 3. august 2011

Aioli

Aioli er en av disse vidunderlige tingene som virker så skummelt og komplisert helt til en faktisk våger å prøve. Klarer du å ta hensyn til to prinsipper - alle ingredienser må være romteperert, og hell i oljen i en tynn, tynn stråle - så går dette nesten av seg selv. Hvis du pisker med maskin, that is. Pisker du for hånd, så kjenner du at du virkelig jobber for maten, og aiolien smaker enda litt bedre, rent subjektivt. Som den gjorde på hytta vi leide i Lofoten i fjor. Mulig at utsikten også var med på å sette litt smak. Jeg tror nesten det.


Jeg lager ofte av 3 eggeplommer, så oppskriften er i henhold til dette. Det er imidlertid bare å gange opp og ned etter hvor mange eggeplommer du har tenkt å bruke. 1 dl olje per eggeplomme er nøkkeltallet. Jeg bruker foretrekker en smaksnøytral olje som solsikkeolje i aiolien. Olivenolje synes jeg setter for mye smak, men jeg bruker en liten klunk god olje som smakstilsetning (blandes i solsikkeoljen).
  • 3 eggeplommer
  • 3 dl solsikkeolje med en liten dæsj god olivenolje i
  • 2 toppede ts dijonsennep
  • hvitløk etter smak
  • sitron
  • salt
  • pepper

Start med å piske eggeplommer og dijonsennep til det begynner å tykne litt. Hell i oljen i en syltynn stråle mens du pisker hele tiden. Etter hvert kan en helle i litt fortere, men heller du i for mye olje om gangen, så skiller aiolien seg. Hvis alt går etter planen, skal massen bli tykk, vakkert gul og du kan klappe deg selv fornøyd på skulderen. Dette har du laget.

Når all oljen er pisket inn, smaker du til med revet hvitløk, sitron, salt og pepper. Min aioli varierer litt med humør og hva jeg skal ha den til. Til reker har jeg i mer sitron, til biff mer hvitløk, til lam er det godt med litt rosmarin, chilli kan smake godt etc. Prøv deg fram.

En smakskombinasjon som anbefales på det varmeste er sprø, søte sukkererter dyppet i aioli. Sesongen for sukkerertene begynner omtrent nå, så her blir det aiolipisking framover.

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails