lørdag 9. oktober 2010

Kakao og flerbruk

Jeg prøver å unngå å fylle opp kjøkkenet med redskaper som brukes til kun én ting. Hos meg finnes dermed verken hvitløkspresse, pizzaovn eller eggkoker. En ting kunne jeg imidlertid ikke si nei takk til når tilbudet kom - en Bodum melkeskummer. Ettersom jeg ikke har fancy kaffemaskin, men holder meg til mine Bialetti-kanner, så trengte jeg noe å fluffe melka i. Kald melk i glasskolben, inn i mikroen noen minutter, dra opp og ned i stempelet noen ganger, og jeg har melk til eget kaffebehov.


Opp mot tanken om flerbruk av kjøkkenutstyr, var jeg derfor godt fornøyd med meg selv da jeg oppdaget et nytt (og egentlig ganske innlysende) bruksområde for melkeskummeren: Kakao.

Varm melk i mikroen, ta oppi kakao, sukker og vaniljesukker, fluff-fluff, og kakaoen er ferdig. Det funker like bra med litt hakket kokesjokolade, gjerne tilsatt litt kanel eller chilli. Ikke at det er kvantefysikk å lage kakao i gryta på vanlig vis, men når en kun skal ha en kopp eller to, eller en bitteliten termos med i barnehagesekken, så synes jeg dette er mye mer lettvint.

Ja til kakao og ja til flerbruk.

2 kommentarer:

Åpent^hus sa...

hei du
endelig hatt litt tid til å lese mer inne hos deg
brukket skulder du?? det har jeg ikke fått med meg. det kan ikke ha vært godt.
jeg har også padla en del før - synes det er herlig! men har ikke båt nå.
ja til gjenbruk og kreativ sådan. har laga et par innlegg med noen morsomheter på det før, forresten.

1: http://apenthus.blogspot.com/2009/10/utfordring-kreativ-gjenbruk.html

2: http://apenthus.blogspot.com/2009/10/kreativ-gjenbruk-2.html

3: http://apenthus.blogspot.com/2010/07/kreativ-gjenbruk-3.html

skal ta opp igjen tråden om ei stund. god helg til deg!

Elisabeth sa...

Brukket skulder er ikke primært noe å trakte etter nei, men det har gått over all forventning. Padling har det vært lite av de siste årene, uavhengig av brukket skulder, men dette var liksom sommeren hvor ting lå til rette for å begynne igjen. Vel, jeg tar det igjen etter hvert.

Morsomme gjenbrukstips! Dusjhette over vannmelonen var jo genialt. Tror jeg får ta med meg hjem fra hotellovernattingene framover :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails