onsdag 27. oktober 2010

Jambalaya ...ish

Inspirert av en venninnes jambalayprat forrige uke endte jeg opp med en akutt craving etter nettopp det. Jeg har en forkjærlighet for alt i ett-mat av den smaksrike sorten, så strengt tatt var jeg ikke så vanskelig å friste. Etter å ha googlet oppskrifter, hentet litt herfra, litt derfra og litt etter eget forgodtbefinnende og kjøleskapsinnhold, endte jeg opp med følgende:
  • brun basmati-ris
  • gul og oransje paprika
  • stangselleri
  • løk
  • hvitløk
  • reker ("bittelitt reker", sa jeg til mannen på Fiskeriet, og han visst akkurat hvor mye jeg skulle ha)
  • et par skiver bacon
  • lammepølser med jalapenos (Strøm-Larsen)
  • noen cherrytomater
  • bladpersille
  • paprikapulver - røkt og vanlig
  • chili
  • en boks hermetiske tomater
  • litt kyllingbuljong

Jeg pillet rekene og lot rekeskallet koke i kyllingbuljongen 20 minutters tid. Imens hakket jeg grønnsaker, dillet litt på nett og surret så bacon, løk og hvitløk mykt i olje. Etter en stund tilsatte jeg hakket selleri og pølse i biter. Når alt sammen var mykt og gyllent, tilsatte jeg risen som fikk surre med på middels varme noen minutter, før jeg tilsatte hakket paprika, krydder, hermetiske tomater og kraft. På med lokk og la det koke til risen er kokt og mesteparten av kraften kokt inn. Til slutt smakes det til med salt og tilsettes rekene, noen grovdelte cherrytomater og hakket bladpersille.

Ettersom dette som vanlig ble laget på slump, har jeg ingen skikkelige mengder å komme med, men klarer en å beregne væske (hermetiske tomater og kraft) mot ris sånn cirka i forholdet 2:1, så skal det godt gjøres at det går så galt. Hvis det blir for tørt, tilsetter en bare mer væske underveis. Hvis for mye, kok uten lokk.

Neppe autentisk nok til å egentlig kunne kalles jambalaya, men veldig godt. Jambalayish.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det både så og hørtes veldig godt ut. Jeg er også svak for alt-i-ett-mat, og har servert ymse varianter over mer kjente retter, basert på hva jeg måtte finne i skuffer og kjøleskap. Dog med noe varierende hell.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails