torsdag 14. oktober 2010

Enoteca

Enoteca er italiensk for vinbar, og det velvalgte navnet på en utrolig hyggelig vinbar der kastanjene blomstrer. Med masse forskjellige viner på glass, enda flere på flaske - samtlige italienske - og en fristende meny med småretter, er dette et perfekt sted for å stikke innom etter jobben, før kino eller på date hvis kjæresten tilfeldigvis er en liten lyntur i byen.

Det går lett inflasjon i å utnevne byens beste av ulike slag, men pizzaen på Enoteca er i mine øyne blant byens aller beste. Tynn og sprø med nydelig parmaskinke og parmesan på, med mulighet for rikelig med chilliolje for den som ønsker det. Og det gjør jeg.

I glasset er det rød drikke, først en fløyelsmyk Barbera de Alba, så en smaksrik Nebbiolo med langt mer fraspark. Sistnevnte dukker opp når pizzaen oppspist, og når vi etterlyser litt oliven som følge, får vi heller forslag om litt parmesan. Vi takker ja og osten viser seg å være perfekt følge til tanninene i vinen. Vi blir sittende og drikke vin, skravle og mumse parmesan til nok en flaske er tom.

Enoteca er kanskje ikke byens rimeligste vinsted, men jeg drar mer enn gjerne på tvers av byen for å få favoritt-pizzaen og kunne nyte den sammen med gode viner nettopp der. Stemningen, maten og vinutvalget gjør det enkelt og greit verdt det.

1 kommentar:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Hei. Tusen takk for underholdende kommentar hos meg, å les utendørs i Roma høres himmelsk ut!
Er ikke store vinslurpern selv, men øver, jeg øver. ☺

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails