søndag 12. september 2010

Ovnstørkede tomater

Ta en tomat og skjær den i to.

Legg den i en langpanne og la den få selskap. Kverne over salt og pepper, risle over litt olivenolje. Inn i ovnen på 70-80 grader og varmluft.


Etter fire timers tid har tomatene krympet litt, men beholdt fasongen og fått en nydelig konsentrert tomatsmak. Jeg bruker disse tomatene til mye forskjellig - finhakket som pizzasaus, til pasta, salater, som tilbehør til fisk- og kjøttretter og i rustikke gryter.

Jeg fyller alltid hele stekebrettet når jeg lager disse og fryser ned resten. Tror jeg må ta meg et par runder til nå som tomatene er både gode og billige. Takk til venninnen som tipset meg om ovnstørkede tomater første gang!

7 kommentarer:

Siri sa...

Så enkelt, så genialt, så godt - og så mye jeg skal tenke på det...o kanskje gjøre...?

Elisabeth sa...

Det tar deg to minutter å kutte nok tomater til et helt stekebrett i ovnen, ha på salt, pepper, olje og sette det i ovnen. De timene de skal stå og godgjøre seg, kan du gjøre hva som helst. Sove, rydde, lese, være kjæreste, sykle tur eller hva som helst :)

Martes atelie` sa...

Dette må jeg også prøve. Drivhuset er fullt av tomater. Kjekt at de går ann å fryse. Takk for tips.
Tomater er lovely;)

Elisabeth sa...

Etter at de har vært frosne, har jeg kun brukt dem i sauser og gryter, ikke som tilbehør i seg selv. Ser for meg at de vil falle litt for mye sammen når de tiner. Det går imidlertid bra å lage dem dagen før, oppbevare i kjøleskapet og så varme dem igjen før de skal serveres.

Ulla sa...

Duuu....
Skal disse tomatene bli tørre, eller er de litt fuktige..?

Jeg prøvde meg på dette, men de ble aldri tørr. Samtidig, så kan jo akkurat det være noe jeg innbilte meg at de skulle være. Men, gode ble de!
*elsker tomater stekt i ovnen*

Elisabeth sa...

Nei, de blir ikke tørre. De bare krymper og blir mer konsentrerte, men er fortsatt saftige.

Liv sa...

Slik gjør jeg også. Men jeg har dem på rene varme glas, fyller opp med rapsolje, og oppbevarer dem i kjøleskapet. Jeg bruker etterhvert til sauser og gryter, og trenger ikke bruke hele glasset på en gang. Jeg bruker å gjøre det i oktober en gang, og tomatene er holdbare hele vinteren.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails