onsdag 1. september 2010

Favorittbøker fra A til Å



Inspirert av mbfjord sin liste over favorittbøker, satte jeg meg ned med laptoppen ved siden av bokhyllene for å skrive min egen. Det er slettes ikke sikkert at jeg hadde endt opp med nettopp disse bøkene om jeg skulle laget en ikke-alfabetisk topp 29, men dette var en morsom øvelse. Som lesende småbarnsmamma for en bokelskende fireåring inkluderer jeg noen barnebøker også.


A: Aske i munnen, sand i skoa av Per Petterson, en novellesamling som var mitt møte med han som forfatter.

B: Birdy av Willian Wharton.

C: Charlotte Isabel Hansen av Tore Renberg. Av mange kritisert for å være overflatisk og enkel i forhold til de foregående bøkene om Jarle Klepp, men den var mitt første møte med både Jarle og forfatteren, og jeg lot meg forføre av dette sukkertøyet av en bok. I tillegg var det den første hele romanen jeg fikk lest høyt av mannen med den behagelige stemmen.

D: The Dice Man av Luke Rhinehart. Fasinerende tankelek, og for meg minne om et tilfeldig møte på en flyplass, et møte som skulle bety mye for meg.

E: Elsi Lund-triologien til Bjørg Vik gikk rett hjem hos meg da jeg leste den i begynnelsen av tyveårene. Har litt lyst å lese den igjen nå som jeg faktisk kjenner byen hun skriver om, men er litt redd for å ødelegge leseopplevelsen fra den gang.

F: Fuglane av Tarjei Vesaas. Motvillig skoleprosjekt som gjorde inntrykk.

G: Garman og Worse av Alexander Kielland - ene og alene for prologen om kystfolks forhold til havet. Jeg har faktisk aldri lest resten av boka, men har et svært nært og personlig forhold til prologen.

H: Halvbroren av Lars Saabye Christensen. Elsket den. Ingvar Ambjørnsens Hvite niggere på en knepen andreplass, fordi den vakte lesegleden min i ungdommen. Harry Potter på tredje ettersom en julegave med de tre første på engelsk før de var lansert i Norge gjorde at jeg sullet rundt i pysjen både første og andre juledag og nok en gang gjenfant lesegleden i voksen alder.



I: Ingrid-bøkene til Katerina Janouch - søte barnebøker som er fine å lese også for voksne

J: Jesus står i porten av Ingvar Ambjørnsen. En fin novellsamling med en av mine favorittnoveller - En liten, gylden sko.

K: Krysantemum av Rune Christiansen.

L: La meg synge deg stille sanger av Linda Olsson krøp under huden på meg.

M: Markens grøde av Hamsun. Prøvde meg på den første gang da jeg var 18, syntes den var grusom og kom ikke lenger enn til side 35. Tok den opp igjen da jeg var 25 og leste den i ett åndedrag.

N: Når to er sinte på hverandre av Tor Åge Bringsværd. Fra en barnebokserie med morsom ordlek, geniale illustrasjoner av Tina Solli og tema som kan være fine å spinne videre på. Fireåringen kommer iblant trekkende med nettopp denne boka når vi har vært litt sinte på hverandre i løpet av dagen.

O:

P: Populærmusikk fra Vittula av Mikael Niemi. Hysterisk morsom!

Q:

R: Real Food av Nigel Slater er min favoritt kokebok. Kanskje underlig å ta med en kokebok på en slik liste, men jeg elsker hans tilnærming til mat. Han skriver om ingredienser, teksturer, nattmat, festmat og i farten-mat og har en ujålete, enkel tilnærming til mat som treffer meg midt i matlagingsgleden.

S: Samlede dikt av Kolbein Falkeid. Jeg leser ikke mye lyrikk, men Kolbein Falkeid treffer meg på en helt spesiell måte.

T: Tøffe år av Willy Haugli er hans selvbiografi og vel verdt å lese for folk med kjennskap til han og andre sentrale maktpersoner i etaten. Til tider ufrivillig morsom, men forutsetter nok litt innside kunnskaper for å fenge.

U:

V:

W: White Teeth av Zadie Smith. Jeg elsker person- og miljøskildringene, og jeg elsker det lekne, malende språket.

X:

Y:

Z:

Æ:

Ø:

Å: Åndenes hus av Isabel Allende gjorde inntrykk da jeg leste den, men hadde neppe kommet med på noen toppliste hvis jeg ikke hadde slitt med bokstavene.

3 kommentarer:

Som mine dager er sa...

Siden jeg føler at du og jeg liker mye av de samme bøkene, ser jeg at leselisten min har fått noen tilføyelser. Takk for leseliste og leselyst.

Klem Marit

Anonym sa...

Alltid artig med lister! :)

Ser at du har samme opplevelse av Elsi Lund-bøkene som meg. (Bortsett fra at jeg ikke bor i Oslo da...) Tør heller ikke lese de igjen.

Hvite tenner og Åndenes hus er blant mine favoritter også.

Borghild sa...

Spennende måte å lage favoritt-liste, det skal jeg teste ut en gang jeg har tid og inspirasjon:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails