mandag 9. juni 2008

Minnefremkallere

Jeg var en gang prøvekanin på et kurs i avhørsteknikk, og det var morsomt å se hvordan de brukte det å hente fram sanseinntrykk for å få meg til å huske detaljer jeg ikke engang var bevisst på. Plutselig satt jeg der og fortalte ting jeg et par minutter tidligere ikke husket at jeg husket. Morsomt å ha vært med på.

Lukt er angivelig den sterkeste minnefremkallende sansen. Noen ganger kjenner jeg en lukt jeg ikke har kjent på lenge, en jeg ikke klarer å identifisere, men plutselig er jeg tilbake på steder jeg helt hadde glemt. Små øyeblikk flimrer forbi på netthinna. Noen ganger får jeg ikke tak på minnet, men blir stående igjen med en sterk følelse av noe. Et minne som ikke helt vil fram.

Lukt er vanskelig å legge ut på nett, men musikk er en god nummer to. Når jeg hører sangen under, er jeg på biltur Norge på langs med kajakken på taket og har aldri følt meg friere. Sommeren 2002 - tidenes ferie - sammen med Kent.

1 kommentar:

Som mine dager er sa...

Kent har hatt mange gode hits opp igjennom årene. Har vært stor fan selv. Denne låta gir meg ingen "minnefremkallere" men jeg har ett par andre, derimot som absolutt pirker borti halvferske minner ;-)

Dilter i hælene dine med kveldens innlegg på min blogg.

Ha en fin kveld. Håper du har fått hjem Vesla og Gemalen i god behold. Har Vesla fått ett snev av trønderdialekt etter oppholdet? Hadde vært veldig gøy isåfall .... he he

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails