fredag 9. mai 2008

Smakskombinasjoner

speke1
foto: dagbladet.no

Smak er rare greier. Selv er jeg kanskje litt over snittet opptatt av mat, men jeg har også mine ting jeg helst unngår. Jeg for eksempel skikkelig ostepyse og unngår i det lengste oster som er mer hårete enn min langhårede katt. Stor var derfor skepsisen første gang jeg fikk (dvs måtte) smake gorgonzola og Sauternes. Det ble presentert som blåmuggost og søt, temperert hvitvin - mens mine preferanser var mer i retning Norvegia og Chablis. Motvillig, forsiktig smaking og ... wow! Hvordan to smaker en i utgangspunktet ikke er veldig begeistret for kan ekspoldere til en tredje, helt himmelsk smak i munnen på en, var en ny og skjellsettende opplevelse.

En ny verden hadde åpnet seg, og ikke bare har jeg blitt mer åpen både for rare oster og søte viner, men jeg har i tillegg oppdaget smakskombinasjonenes verden. Siden har det blitt mange mer og mindre vellykkede, og blant vinnerne er:

  • Grillet asparges med parmaskinke og god olivenolje
  • Mørk sjokolade og pasjonsfrukt
  • Pasjonsfrukt og champagne
  • Ferske, kokte artisjokker og prosecco (eller champagne)

Og det beste av alt: At jeg fremdeles har de fleste fantastiske smakskombinasjonene uoppdaget foran meg.

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails